Listing 1 - 10 of 61 | << page >> |
Sort by
|
Choose an application
Teaching --- 454.4 --- evalueren (ler)
Choose an application
Basisonderwijs --- Enseignement primaire --- Evalueren: basisschool
Choose an application
Met evaluatie-onderzoek wordt gewoonlijk bedoeld het onderzoek naar het effect van een beleidsmaatregel. Dit boek behandelt het onderwerp echter veel completer. Ook het met behulp van wetenschappelijke theorieën ontwerpen van een interventie (een beleidsmaatregel, een therapie) en het op de voet volgen van een interventie (proces-evaluatie) krijgen uitvoerig aandacht. En bij effect-evaluatie gaat het om niet één, maar vaak om vele effecten; ook de onbedoelde... De auteur brengt de veelheid aan termen en opvattingen terug tot overzienbare proporties. De nadruk ligt op de basismethodologie: wat willen we eigenlijk weten, welke vragen kunnen we oplossen, en op welke manier, en op welke vragen moeten we het antwoord voorlopig schuldig blijven. Het boek vermijdt de bekende valkuil van de keuze voor een kwalitatieve of een kwantitatieve aanpak. In het boek klinkt de boodschap door dat bij vrijwel elk evaluatieprobleem in de maatschappelijke praktijk niet één aanpak of techniek afdoende is, maar dat het object van onderzoek tegelijkertijd vanuit diverse invalshoeken en met uiteenlopende databronnen moet worden benaderd. Richtinggevend is het centrale methodologische thema dat onderzoek, mits goed ontworpen en uitgevoerd, kan leiden tot een grotere plausibiliteit van uitspraken over effecten van beleidsinstrumenten. Recensie Evaluatieonderzoek is momenteel de meeste gebruikte vorm van sociaal-wetenschappelijk onderzoek. De snelle groei op veel verschillende terreinen heeft inmiddels geleid tot zeer uiteenlopende benaderingen. In dit boek maakt de auteur de lezer wegwijs in de wirwar van evaluatiemethoden en -technieken. De auteur heeft een gevestigde naam in de wereld van de methoden en technieken van sociaal-wetenschappelijk onderzoek. De hoofdstukken gaan in op de driedeling tussen plan-, proces- en productevaluatie, typen interventies, de rol van verschillende actoren en hun belangen, causale interpretatie, representativiteit en generaliseerbaarheid en bruikbaarheid. Bevat een uitgebreide literatuurlijst van zo'n driehonderd titels. Verschillende hoofdstukken zijn voorzien van een groot aantal noten waarmee men de weg in de vakliteratuur over een specifiek onderwerp kan vinden. Elk hoofdstuk wordt voorafgegaan door een lijst van kernbegrippen. Een gezaghebbend methodologisch handboek voor empirisch evaluatieonderzoek. Aan te bevelen aan sociaal-wetenschappelijke onderzoekers en beleidsmedewerkers.
Choose an application
English language --- Ability testing --- Study and teaching --- Foreign speakers --- Engelse taal --- Vreemdetalenonderwijs --- didactiek --- competentiegericht evalueren --- tests --- competentiegericht evalueren. --- tests. --- didactiek. --- Didactiek --- Competentiegericht evalueren. --- Tests. --- Didactiek. --- English language - Ability testing --- English language - Study and teaching - Foreign speakers
Choose an application
Je traint, geeft workshops of doceert. Je draagt veel waardevolle kennis en vaardigheden over. Cursisten leren veel van je, komen helemaal geïnspireerd terug en zitten weer vol energie. Maar hoe lang blijft die nieuwe kennis eigenlijk hangen? Met andere woorden: beklijft het wel? Evalueren van wat je leert, is een belangrijke stap in het leerproces. Het is zelfs een cruciale factor wil de leerstof echt blijven 'hangen'. In Reviewing skills voor trainers, opleiders en docenten staat actieve reflectie centraal. Hiermee voorziet Thema in de leemte op het gebied van evaluatiemethoden en -technieken. Trainers, opleiders en docenten vinden in dit boek een complete - gevisualiseerde - toolkit om hun evaluatievaardigheden nieuw leven in te blazen. Met als resultaat: tevreden deelnemers die echt wat geleerd hebben. En tevreden opdrachtgevers omdat de investering blijvend effect heeft.
65.012.4 --- Vaardigheden talenten leidinggeven leiderschap coachen adviseren --- Business management, administration. Commercial organization --- Evalueren --- reflecteren --- evalueren --- Evaluation de la formation Training evaluation --- 371.39 --- Evaluaties --- Reflecteren --- Leren --- Evalueren. --- Didactics --- evaluatie (onderwijs) --- volwassenen
Choose an application
Zorgt voor efficiëntere tijdsbesteding in de lesWat heeft James Bond met onderwijs te maken?Hoe krijg je een neus voor sterke doelen?Waarom is groeien in leren belangrijker dan presteren?Je werk als leraar is oneindig interessant en vaak oneindig omvangrijk. Enerzijds wil je dat je leerlingen duurzaam leren en zo goed mogelijk je doelen bereiken. Anderzijds wil je de zelfsturende vaardigheden van je leerlingen stimuleren en een goed zicht krijgen op waar ze staan in hun leren. Wat gebeurt er als je die noodzakelijke bouwstenen op unieke wijze vermengt? Dan krijg je De O van onderwijs.De O van onderwijs brengt je via de praktijk tot krachtiger lesgeven en evalueren. Je leert op voorhand na te denken over wat je leerlingen wilt leren en op welke manier je dat zichtbaar maakt en begeleidt. Dit kleurrijke werkboek brengt je dichter bij je leerlingen, leert je kritisch kijken naar feedback- en evaluatievormen en helpt je de doelen effectiever te realiseren.https://www.lannoocampus.be/nl/de-o-van-onderwijs
Lesgeven --- Evalueren --- Evaluatievormen --- Feedback --- 371.39 --- Evaluatietechnieken ; onderwijs --- Leraren ; professionalisering --- 371.26 --- Didactic strategies --- Didactics --- Educational sciences --- onderwijs --- evaluatie (onderwijs) --- Didactiek --- Evaluatie --- Toetsen --- Evalueren. --- Secundair onderwijs --- Didactiek. --- Onderwijs --- Formatieve evaluatie --- Leraar --- Professionalisering --- lesgeven --- evalueren --- Teacher education. Teacher's profession --- onderwijsbegeleiding
Choose an application
#KVHA:Onderzoeksmethoden --- #KVHA:Kwalitatief onderzoek --- #KVHA:Kwantitatief onderzoek --- #KVHA:Evalueren --- Education --- Research.
Choose an application
Leerkrachten staan voor de taak om hun leerlingen voor te bereiden op de toekomst. De ontwikkelingen in onze samenleving gaan echter zo snel, dat het moeilijk te voorspellen is hoe deze toekomst eruit zal zien. Veel leerlingen zullen straks een beroep uitoefenen dat nu nog niet bestaat. Het is daarom belangrijk om stil te staan bij de vraag wat voor deze leerlingen essentieel is om te leren. Pas als je de doelen zorgvuldig hebt vastgesteld, kun je als leerkracht planmatig en resultaatgericht te werk gaan, goed evalueren en zicht houden op de individuele leerresultaten.In Opbrengstgericht onderwijs ontwerpen leren (toekomstige) leerkrachten kritisch te kijken naar de doelen van het onderwijs en deze vervolgens zo efficiënt mogelijk te bereiken. Een belangrijk aspect daarbij is het zelf ontwerpen van leeractiviteiten en het selectief gebruikmaken van reeds ontwikkeld lesmateriaal. Er is immers maatwerk nodig om in te kunnen spelen op de toenemende diversiteit in de klas en de veranderingen in het onderwijs die elkaar steeds sneller opvolgen.Ook wordt besproken hoe leerkrachten hun eigen professionaliteit kunnen blijven ontwikkelen, zodat ze de snelle maatschappelijke ontwikkelingen ook zelf bij kunnen houden. In Opbrengstgericht onderwijs ontwerpen wordt de theorie afgewisseld met casuïstiek uit de onderwijspraktijk. Daardoor wordt inzichtelijk hoe opbrengstgericht werken in de klas handen en voeten kan krijgen, niet alleen bij taal- en rekenonderwijs, maar binnen alle vakken.
School management --- Didactics --- educatief ontwerpen --- evaluatie (onderwijs) --- leerdoelstellingen --- onderwijsvernieuwing --- onderwijskunde --- evalueren --- toetsen
Choose an application
Met formatief toetsen maakt u niet alleen zichtbaar wat geleerd is, maar vooral ook wat nog te leren is. Dit proces wordt soms ook formatief evalueren of formatief handelen genoemd. Doelgericht toetsen maakt het vaststellen van specifieke leerbehoeften, het geven van feedback en het nemen van beslissingen over het vervolg van het leerproces mogelijk. Dit kan meerdere keren in een les, door zowel de docent, leerling of een klasgenoot. De auteurs introduceren in dit praktische boek een model van formatief toetsen, om dit cyclische proces zichtbaar te maken en om te kunnen gebruiken bij het ontwerpen van uw lessen. Bij de drie ingrediënten van formatief toetsen – doel, toets en gevolg – worden voorbeelden, stappenplannen en werkvormen beschreven om formatief toetsen toe te passen in de les. Ook bespreken de auteurs voorwaarden en technieken die formatief toetsen kunnen ondersteunen en is er aandacht voor het gebruik van ICT-middelen.
Formatieve evaluatie --- Evalueren --- Toetsen --- Didactic evaluation --- Secondary education --- evaluatie (onderwijs) --- SO (secundair onderwijs)
Choose an application
Lesgeven is meer dan louter lesstof uitdragen. Het vraagt om voortdurend een vinger aan de pols houden: Komt de stof over en maakt elke leerling zich die eigen? En wat hebben ze nodig om verder te groeien?Leraren blijken dat soms moeilijk te vinden. Ze zien en signaleren veel, maar hebben behoefte aan een kader om ook gericht te handelen. De meeste methodetoetsen of leerlingvolgsystemen bieden daarvoor te weinig handvatten. Leerlingen in beeld krijgen is geen administratieve klus, het vraagt om gericht informatie verzamelen, duiden, en vervolgens zo handelen dat het leerlingen verder helpt. Het vraagt ook om inzicht in (concepten over) toetsing en de plek daarvan in onderwijs. Dit boek ondersteunt leraren en schoolleiders om observaties, data en toetsen gericht in te zetten en daarmee het leerproces en de kansen van alle leerlingen te bevorderen.
Toetsen --- Evalueren --- Feedback --- Leerlingvolgsystemen --- Basisonderwijs --- Didactief --- Pupil counseling. Pupil guidance --- Didactic evaluation --- Primary education --- leerlingenbegeleiding --- leerlingvolgsystemen
Listing 1 - 10 of 61 | << page >> |
Sort by
|